Ina adalah laman backup.
Sila ke Laman utama di

http://paspb2.blogspot.com

Monday, March 22, 2010

Ulama semakin kurang di dunia


SHAH ALAM , 22 Mac : Bukan sahaja negeri Selangor dan Malaysia, bahkan dunia Islam hari ini sememangnya kekurangan ulama berwibawa yang mempunyai penguasaan mantap dalam ilmu Islam dan ilmu moden.

Pengerusi Persatuan Ulama’ Malaysia, Datuk Sheikh Abdul Halim Abdul Kadir berkata demikian mengulas kenyataan Exco Hal Ehwal Islam, Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam yang menyatakan bahawa Selangor kini kekurangan ulama.

“Kenyataan Datuk Dr Hasan memang benar dan kita mengambilnya sebagai motivasi untuk menambahkan lagi kelompok ulama di negara ini.

“Kalau kita lihat ketika ini mereka yang ingin mendapatkan ilmu Islam memang banyak tetapi hendak menyampaikan ilmu tersebut amat kurang. Kita ketandusan ilmuan yang dapat menguasai kedua-dua bidang,” katanya.

Sheikh Abdul Halim berkata, kenyataan itu sebagai pendorong kepada persatuan tersebut dalam usaha mewujudkan lebih ramai umat Islam yang hafaz al-Quran dan ahli hadis yang mempunyai pendidikan moden.

Beliau berkata, pihaknya sedang berusaha menambahkan ulama’ dengan pelbagai cara dan di pihak kerajaan, mungkin mereka akan membantu dari segi mendapatkan bantuan.

“Kita sedang berusaha sekarang ini untuk menambahkan bilangan ulama’dan ia mengambil masa selama lima hingga 10 tahun. Seperti yang dilakukan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) sebab menghafaz al-Quran memakan masa tiga hingga lima tahun.

“Selepas itu barulah, mereka meneruskan penguasaan ilmu moden seperti ekonomi, kejuruteraan, kedoktoran, sains dan sebagainya. Sebab kita tidak mahu seperti yang berlaku sebelum ini, bila kita berbincang mengenai ekonomi dalam dunia Islam, dia tidak tahu,” katanya.

Bagaimanapun katanya, ada sesetengah individu tidak mengaku ulama tetapi bercakap dan memberi pandangan seolah-olah dirinya seorang ulama.

“Kalau benar-benar mempunyai ilmu Islam dan ilmu moden yang mantap, mereka tidak akan mendabik dada,” katanya.

Terdahulu, Hasan mengeluarkan kenyataan bahawa Selangor akan melahirkan lebih ramai ulama yang bukan sahaja mampu menerokai khazanah ilmu Islam tetapi juga berkemampuan menguasai ilmu moden dalam usaha menampung kekurangan ulama di negeri ini.

Menurut Hasan, sekiranya perancangan tersebut berlaku, kekurangan ulama’ di negeri ini akan dapat ditampung dan dalam 10 tahun akan datang, akan kelihatan kegemilangan ulama di negeri ini seperti dulu yang dikenali sebagai ‘kilang’ melahirkan ulama.SH

No comments:

testing

tajuk


testing123