Ina adalah laman backup.
Sila ke Laman utama di

http://paspb2.blogspot.com

Thursday, April 1, 2010

Dewan dicabuli, demokrasi telah mati


IPOH , 1 April :
Pakatan Rakyat (PR) Negeri, bertindak keluar Dewan Negeri pada hari kedua Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), berikutan tidak berpuas hati dengan perjalanan sidang berkenaan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tronoh, V Sivakumar berkata, mereka (PR) terpaksa bertindak sedemikian kerana Dewan Negeri dilihat seperti sudah tidak berfungsi dalam amalan sistem demokrasi di negeri ini.

Menurutnya, mereka (PR) juga tidak berpeluang bercakap pada sidang berkenaan apabila semua mikrofon di sebelah pihak pembangkang tidak boleh berfungsi seperti biasa.

“Selain itu, keengganan pihak Barisan Nasional (BN) mendengar Perintah Tetap (standing order) selain tidak membahaskan titah perasmian Pemangku Sultan Perak, Raja Dr Nazrin Shah juga dilihat sebagai satu penghinaan kepada sidang Dewan itu sendiri.

“Kami sangat kesal kerana mereka (BN) enggan mengikuti aturan mesyuarat sebagaimana insiden yang pelantikan Speaker DUN pada sidang DUN 7 Mei tahun lalu yang dibuat sebelum titah Sultan.

“Pada jadual aturan mesyuarat pada hari ini juga jelas memperlihatkan bahawa mereka (BN) tidak berminat bagi membahaskan titah perasmian baginda semalam yang dilihat banyak memberi manfaat kepada rakyat,” katanya kepada pemberita.

Sivakumar berkata demikian pada sidang media di sini, setelah PR bertindak keluar dari Dewan Negeri berikutan tidak puas hati dengan perjalanan mesyuarat pada sidang berkenaan.

Hadiri sama ADUN Pasir Panjang, Datuk Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin, Ngeh Koo Ham (Sitiawan) dan Nga Kor Ming (Pantai Remis).

Barisan kepimpinan PR berkenaan turut menganggap bahawa kemuliaan Dewan Negeri juga dicabuli menerusi perlanggaran aturan dewan berkenaan selain membuktikan bahawa demokrasi di negeri ini telah mati.SH

No comments:

testing

tajuk


testing123